Αεροδρόμιο Λάρισας

Ο Κρατικός Αερολιμένας της Λάρισας είναι το αρχαιότερο Ελληνικό αεροδρόμιο. Άρχισε τη λειτουργία του το 1912 ως πολιτικό αεροδρόμιο και το 1997 μετατράπηκε σε στρατιωτικό. Λειτουργεί ως σήμερα αποκλειστικά με στρατιωτικά αεροσκάφη. Εντοπίζεται ανατολικά της ομώνυμης πόλης και δυτικά της Εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης. Η δυνατότητα απορρόφησης μέρους του αυξανόμενου τουριστικού ρεύματος της περιοχής οδήγησε στην εξέταση του ενδεχόμενου επαναλειτουργίας του και ως πολιτικό. Οι παλαιές του εγκαταστάσεις ήταν μικρές και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του κρίθηκαν ανεπαρκείς για οποιαδήποτε περαιτέρω εκμετάλλευση.

Ενόψει των παραπάνω η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας του πρώην Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, νυν Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προκήρυξε τη μελέτη ζήτησης και σχεδίου ανάπτυξης (Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο) αερομεταφορών της ευρύτερης περιοχής Θεσσαλίας και Πιερίας, ώστε να διερευνηθεί η εκ νέου λειτουργία του αερολιμένα Λάρισας και ως αεροδρόμιο Πολιτικής Αεροπορίας. Έπειτα από διαγωνισμό η μελέτη ανατέθηκε το 2002 σε σύμπραξη γραφείων μελετών με κύριο μελετητή τον Αλβέρτο-Παύλο Γιαμίν και ολοκληρώθηκε το 2004.

Στοιχεία έργου:

• Χρονικός ορίζοντας της μελέτης είναι το έτος 2020 με ενδιάμεσα έτη στόχους ανά πενταετία. Για την κάλυψη όλων των πιθανών σεναρίων ζήτησης αερομεταφορών, αναπτύχθηκαν δύο φάσεις με την πρώτη να αντιστοιχεί στο υψηλό σενάριο του 2010 και τη δεύτερη στο υψηλό σενάριο του 2020. Με την κατασκευή της Α φάσης ο αερολιμένας θα είναι σε θέση να εξυπηρετεί την κίνηση 40.500 επιβατών ενώ με την κατασκευή της Β φάσης 94.500 επιβάτες. Η κίνηση αποτελείται εξολοκλήρου από επιβάτες εξωτερικού.
• Σχεδιασμός πεδίου ελιγμών ανά φάση λαμβάνοντας ως αεροσκάφος σχεδιασμού το Boeing 757-200:
Α φάση: Διαπλάτυνση συνδετήριων τροχοδρόμων από 23μ σε 38μ συνολικά (18μ με επιπλέον ερείσματα πλάτους 10μ εκατέρωθεν), νέος συνδετήριος τροχόδρομος μήκους 320μ πλάτους 18μ με επιπλέον ερείσματα πλάτους 10μ εκατέρωθεν, νέα θέση δαπέδου στάθμευσης για 2 αεροσκάφη.
Β φάση: Νέος συνδετήριος τροχόδρομος μήκους 250μ πλάτους 18μ με επιπλέον ερείσματα πλάτους 10μ εκατέρωθεν, επέκταση δαπέδου στάθμευσης για επιπλέον 3 αεροσκάφη.
• Επεμβάσεις στο κτίριο επιβατών ανά φάση:
Α φάση: Μετεγκατάσταση αεροσταθμού με κατασκευή νέου κτιρίου επιβατών συνολικού εμβαδού 2.815μ2.
Β φάση: Προσθήκη 2.675μ2 ώστε η συνολική επιφάνεια να φθάσει 5.490μ2.
• Δημιουργία θέσεων στάθμευσης στην Α φάση: 70 θέσεις ΙΧ για στάθμευση μακράς διαρκείας (επισκεπτών, εργαζομένων και ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων), 25 θέσεις Taxi και 16 θέσεις λεωφορείων.
• Εξασφάλιση ανεξάρτητης οδικής πρόσβασης του αερολιμένα για μήκος 1,4χλμ περίπου και κατάλληλη οργάνωση της κυκλοφορίας στο χώρο αφίξεων και αναχωρήσεων για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση πεζών και οχημάτων.
• Στο πλαίσιο της μελέτης εκπονήθηκε οικονομοτεχνική, χρηματοοικονομική και κοινωνικοοικονομική ανάλυση καθώς και ανάλυση ευαισθησίας τα αποτελέσματα των οποίων ανέδειξαν ότι προϋπόθεση για την έναρξη πολιτικών χρήσεων στο αεροδρόμιο και κατασκευή νέων υποδομών αποτελεί α) η περαιτέρω αύξηση της τουριστικής ζήτησης στην περιοχή και β) η ανακατεύθυνση μεταφορικού έργου από το γειτονικό αερολιμένα Νέας Αγχιάλου προς τον αερολιμένα Λάρισας.